سازنده نخستین مسجد در شرق تهران که بود؟

خبرگزاری شبستان-گروه مسجد و کانون های مساجد: شناخت ائمه جماعات اثرگذار در مساجد علاوه بر معرفی الگوهای نیکو به جامعه، می تواند مشوقی برای روحانیون جوان تر برای مدیریت مساجد باشد. خبرگزاری شبستان طی سلسله گزارش هایی به معرفی تعدادی از این ائمه جماعات باسابقه می پردازد که در این نوبت، آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی معرفی می شود.

زندگی نامه

آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی، از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۹۴ امامت مسجد احمدیه نارمک را به عهده داشت. و از اولین روزهای دهه ۱۳۴۰ فعّالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را در منطقه شرق آغاز نمد. وی تحصیلات ابتدایی را در شهر خمین گذراند و مقداری از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساند و بعد به قم مشرف شده است. در ابتدای ورود به قم به محضر امام خمینی رسید. جلالی خمینی پس از طی دروس مقدمات در درس سطح آیات جواد تبریزی، مشکینی و سلطانی طباطبایی شرکت کرد و پس از پایان دوره سطح در درس خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به مدت ۴ سال شرکت کرد و هم زمان با در دروس فقه و اصول امام خمینی (ره) شرکت می کرد. وی هم چنین در دروس فلسفه علامه طباطبایی کتاب (اسفار و شفاء) شرکت کرد و مقداری از دروس سطح را در آن شهر مقدس تدریس نمود.

فعالیت ها

هم زمان با شروع نهضت و انقلاب و بنابه درخواست جمعی از اهالی شرق تهران از حضرت امام (ره) و به دستور ایشان به عنوان نماینده‌ی حضرت امام (ره) به تهران منتقل شده و امامت مسجد احمدیه نارمک را عهده‌دار شدند (تأسیس و ساخت مساجد قبل از پیروزی انقلاب در منطقه شرق تهران). بعد از انتقال جلالی خمینی به تهران در ادامه‌ حرکت نهضت امام با توجه به قلّت مساجد در منطقه شرق تهران، وی اولین برنامه‌ خودش را ساختن مساجد قرار داد که بعد از ساخت مساجد عمدتا شاگردان حضرت امام (ره) در این مساجد به عنوان امام جماعت مشغول به فعالیت شدند.

آیت الله جلالی خمینی

ساخت مسجد اباعبدالله الحسین (ع)

نخستین مسجدی که بنیان‌گذاشته شد در فلکه دوم تهرانپارس بود که در آن منطقه هیچگونه مسجدی وجود نداشت. وی با توسل به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و درخواست کمک از مردم این منطقه موفق به ساخت مسجد شد که بعدا به واسطه‌ توسل به حضرت حسین بن علی (ع)، مسجد به نام مقدس ایشان نامیده شد. البته ناگفته نماند که رژیم پهلوی نسبت به ساختن مسجد در تهرانپارس بسیار حساس بود لذا ساواک با توجه به پسوند فامیلی ایشان که خمینی بود تبلیغ مي‌کرد که ایشان خمینی است و قصد دارد برای امام خمینی (ره) در منطقه تهرانپارس پایگاهی تأسیس کند ولی با استقامت آیت الله جلالی خمینی، مسجد ساخته شد و کلا وضعیت آن منطقه از لحاظ فساد و فحشاء تغییر کرد. البته ساواک در این مسیر مشکلات زیادی بوجود آورد که با ارشادات امام (ره) و ارجاع کلنگ زنی مسجد به آیت الله سیداحمد خوانساری، مرجع تقلید، مشکلات مرتفع شد و مسجد ساخته شد.

تبدیل سینما به مسجد

خرید سینمای موجود در منطقه هفت‌ حوض نارمک در قبل از انقلاب و تبدیل آن به مسجد، دومین فعالیت مهم جلالی خمینی در تهران بود که در آنجا هم توسط آیت الله خوانساری افتتاح و مورد مخالفت شدید ساواک و روزنامه‌های رژیم منفور پهلوی قرار گرفت. با توجه به اهمیت موقعیت میدان رسالت و عدم وجود مسجد در آن منطقه در جلسه‌ی هفتگی دعای ندبه تصمیم به ساخت مسجدی در آن منطقه گرفته شد. و با اهدای منزل فردی از مؤمنین و تبدیل آن به مسجد بنیان مسجدالرسول در آن مکان گذاشته شد و هم چنین مساجد دیگر. هم زمان با ساخت مساجد، فعالیت‌های انقلابی تحت سرپرستی وب شکل گرفت و نامه‌ها و پیام‌های حضرت امام (ره) در بین هواداران و دوستداران امام (ره) توسط ایشان منتشر می‌شد.

نمایندگی امام (ره) در حج

آیت الله جلالی خمینی سال ۱۳۶۰ طی حکمی از طرف امام (ره) به سمت نمایندگی ایشان در حج منصوب گردید و آن سال هم حج به صورت خاصی برگزار شد.

نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه‌ شهرستان خمین

به واسطه‌ حساسیت شهرستان خمین و انتساب آن شهر به حضرت امام (ره) از طرف گروهک‌ها، فعالیت زیادی در جهت اختلاف در آن شهر به عمل آمده بود. به صورتی این اختلاف‌ها بالا گرفته بود که خانواده‌ی شهدا و علمای شهر و مسئولین و نیروهای انتظامی و نظامی به دو دسته تقسیم شده بودند و این اختلاف‌ها باعث سوء استفاده‌ی رادیوهای بیگانه شده بود حضرت امام (ره) از جلالی خمینی خواستند طی حکمی که به عنوان امام جمعه‌ خمین و نماینده‌ی خودشان در خمین مشغول به فعالیت بشوند.

مدرسه علمیه‌ آیت الله جلالی خمینی

آیت الله جلالی خمینی با تأسیس مدرسه علمیه‌، دروس حوزوی تحت سرپرستی وی هم‌گام با حوزه‌ی علمیه‌ قم برگزار مي‌شود.

حجت الاسلام مهدی جلالی خمینی، جانشین پدر شد

حجت الاسلام و المسلمین مهدی جلالی خمینی، از سال ۱۳۹۴ رسما امام جماعت مسجد احمدیه شد. این رویداد پس از بروز ضایعه جسمی برای آیت الله جلالی خمینی، به وقوع پیوست. آیت الله جلالی خمینی اکنون علاوه بر مسئولیت و سرپرستی مدرسه علمیه جلالی خمینی و تدریس اخلاق، به پژوهش اشتغال دارد. در ادامه تعدادی از تصاویر وی می آید:

شاید مطالب زیر نیز مورد توجه شما باشد نوشته های دیگر نویسنده

دیدگاه خود را بیان نمایید