رسانه ملی به درخواست ها برای پوشش برنامه های مدارس علمیه توجه نمی کند

خبرگزاری شبستان: بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و سخنان آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور درباره وضعیت اطلاع رسانی حوزه علمیه، بهانه هایی خوب برای بررسی ارتباط مدارس علمیه و علما با رسانه ها است. اما آنچه این بررسی را مهم تر می ند، توجه به نقش آن ها در نهضت امام خمینی رحمت الله علیه، اداره هشت سال دفاعِ جانانه در برابر دشمن بعثی-صهیونیستی و تداوم انقلاب اسلامی و بالاتر از این ها، گسترش و ترویج آموزه های اسلام است.

جلالی خمینی

به هر ترتیب، سخن را از اینجا شروع کنم که، آیت الله حسینی بوشهری، دوشنبه یازدهم آبان ماه ۹۴ در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، مدیر حوزه علمیه استان قم و معاونان وی گفت: «در سال‌های اخیر، فعالیت‌های مناسب و گسترده‌ای در حوزه‌های علمیه انجام شده ولی اطلاع رسانی درستی از این خدمات نشده و بسیاری از استادان حوزه از کارهایی که در زمینه‌های تهذیبی، آموزشی و پژوهشی انجام شده اطلاعی ندارند. در زمینه تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، کارهای زیادی شده که اگر نمونه‌های آن برای استادان حوزه بیان شود، در کار آنها تاثیر زیادی دارد».

آیت‌الله حسینی بوشهری، در این دیدار، مدیران و دست اندرکاران حوزه‌های علمیه را به یافتن راهی برای اطلاع رسانی دقیق و همه جانبه توصیه کرد. مطمئنا یکی از دلایل ایراد چنین سخنانی و آشنایی اندک عموم مردم با فضای حوزه های علمیه و علما، اطلاع رسانی ضعیف است؛ وضعیتی که اصحاب رسانه سالها است از آن رنج می برند و درخواست های مکرر آنها از مدیران و مسئولان مدارس برای اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت هایشان، عمدتا بی پاسخ مانده است. البته برخی از مدارس و علما، ارتباط خوبی با رسانه ها دارند که متاسفانه عمومیت ندارد.

برای بررسی دقیق تر این موضوع مهم، و در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، گفت وگویی با آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، نماینده ولی فقیه در حوزه علمیه شرق تهران، امام جمعه سابق خمین و عضو جامعه روحانیت مبارز داشتم.

کم کاری رسانه ملی، در انعکاس اخبار حوزه ها

آیت الله جلالی خمینی، وضعیت انتقال مفاهیم و مطالب حوزهای علمیه و علمای پیشکسوت به مردم از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما را مصیبت بار دانست و گفت: با وجود ارتباط خوب رسانه ها با حوزه علمیه قم، شاهد اطلاع رسانی ضعیف فعالیت های مدارس علمیه در مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی هستیم. این وضعیت در شهرستان ها به غیر از قم، نگران کننده تر است. وی با اشاره به تاکیدات بزرگان و مراجع بر اداره مردمی حوزه های علمیه و استقلال آنها از حاکمیت و دولت افزود: اگر بنابر اداره مردمی حوزه هاست، باید مردم با سیبآسیب ها و مشکلات این مراکز علمی آشنا شوند تا از این رهگذر، مشکلات کمتر شود.

تحلیل تاریخی کم توجهی رسانه ها به حوزه

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به وقوع اقدامات خرابکارانه گروهک ها و جنگ تحمیلی، در ابتدای انقلاب که موجب به حاشیه رفتن نقش محوری حوزه ها شد، ادامه داد: متاسفانه پس از جنگ نیز رسانه ها عملکرد مناسبی برای اطلاع رسانی دشواری های اداره حوزه نداشتند. این در حالی است که هرچقدر مدارس علمیه و مساجد تقویت شوند، اسلام و انقلاب تقویت می شوند. وی با بیان اینکه در عصر اطلاع رسانی و بمباران خبری، رسانه ها اخبار حوزه ها و علما را به گوش مردم برسانند، خاطرنشان کرد: هر چقدر نظام اسلامی برای مساجد و مدارس علمیه هزینه کنند، منافع صدچندانی عایدش می شود؛ زیرا این مراکز، تشکیل دهنده و تداوم بخش انقلاب بودند.

کمبود بودجه؛ دلیل اصلی اطلاع رسانی ضعیف

آیت الله جلالی خمینی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه کشور مبنی بر ضعف حوزه ها در اطلاع رسانی، افزود: دلیل اصلی این وضعیت، کمبود بودجه و اعتبارات است. متولیان مدارس با مشکلات مالی بسیاری دست به گریبان هستند، بنابراین بودجه و حتی زمان کافی برای فکر کردن به امور اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها ندارد. هرچند مردم کمتر با این واقعیت رنج آور آشنا هستند و مسئولان نیز مدام، بر مدیریت مردمی و مستقل حوزه ها و مساجد تاکید می کنند.

وی در پایان، اصحاب رسانه را به حضور بیشتر در مدارس علمیه و تعامل با علما و بزرگان حوزوی دعوت کرد و گفت: متاسفانه گاهی رسانه ها حتی صدا و سیما به درخواست علما و متولیان مدارس، برای پوشش خبری برنامه هایشان بی توجهی می کنند که زیبنده نظام اسلامی نیست.

شاید مطالب زیر نیز مورد توجه شما باشد نوشته های دیگر نویسنده

دیدگاه خود را بیان نمایید